SAHA’dan Venedik Bienali’ne katılan İnci Eviner ve Halil Altındere’ye destek

Çağdaş sanatı desteklemek amacıyla faaliyetlerini sürdüren SAHA, 11 Mayıs - 24 Kasım 2019 tarihleri arasında Ralph Rugoff küratörlüğünde düzenlenen 58. Venedik Bienali Uluslararası Sanat Sergisi’ne davet edilen Halil Altındere’nin Neverland başlıklı eserine prodüksiyon desteği ve Türkiye Pavyonu’nda sergilenen İnci Eviner’in Biz, Başka Yerde adlı eserine prodüksiyon ve yayın desteği veriyor.

Serginin başlığı May You Live in Interesting Times (İlginç Zamanlarda Yaşayasın) ilhamını Britanya parlamentosu üyelerinden Austen Chamberlain’in 1930’larda yaptığı bir konuşmada sarf ettiği ve bir “Çin bedduası” olarak bilinen fakat Çin kültüründe yer almayan sözlerden alıyor. Halil Altındere’nin Neverland başlıklı eseri bienalin 100 yılı aşan tarihindeki ulus temsili meselesini tartışmaya açmayı hedefliyor. Sanatçı, Giardini ve Arsenale’deki ülke pavyonlarının arasına, bienalin kurulduğu yıllarda inşa edilen diğer ülke pavyonlarını hatırlatan, neredeyse aynı dönemde yapılmış gibi görünen 7x10 metre boyutlarında bir bina/pavyon fasadı ekliyor.  Etkileyici Palladian stilindeki Neverland uzaktan gerçek bir pavyon gibi görünürken binaya yaklaşıldığında, sadece bir cepheden ibaret olduğu görülüyor. Sanatçının daha önce Berlin, New York, Londra ve Sharjah’daki solo sergilerinde gösterilen Space Refugee serisinden özel bir seçki de bienal için eklenen yeni eserler ile birlikte Giardini’deki ana sergi mekânında yer alıyor. Sanatçı ayrıca, bienal küratörü Rugoff tarafından bienalin alternatif posterini tasarlaması için dünyadan davet edilen 6 sanatçı arasında yer alıyor.


İKSV’nin koordinasyonunu üstlendiği Türkiye Pavyonu’nu bir sahneye dönüştüren İnci Eviner ise, sahne üzerinde, kendi çizdiği desenlerden yola çıkarak yeniden biçimlendirdiği mimari öğelere, videolara, ses yerleştirmelerine ve objelere yer vererek, farklı duyusal ve görsel katmanlar oluşturmayı amaçlıyor. Biz, Başka Yerde, eserlerinde bireyin beden hareketlerinin, onun ruhunu ve davranışını nasıl şekillendirdiğini inceleyen sanatçı İnci Eviner’in sanat pratiğine de ayrıntılı bir bakış imkânı sağlıyor. Sergi, aralarında SAHA’nın da bulunduğu 21 kişi ve kurumun desteklediği Arsenale’deki uzun süreli mekânda yer alıyor.

Sergi kapsamında hazırlanan Biz, Başka Yerde başlıklı kitapta İnci Eviner’in desenlerine ve yapıtı için oluşturduğu karakterlere Orhan Pamuk’un sergiye özel olarak kaleme aldığı metni eşlik ediyor. Yayının tasarımını ise Okay Karadayılar ve Ali Taptık (ONAGÖRE) üstleniyor.

Halil Altındere Hakkında
Sanatçı 1971 Mardin doğumlu. Erken dönem çalışmalarında ulus-devleti, iktidarı simgeleyen kimlik kartı, banknot, pul gibi günlük yaşamdan sıradan nesnelerin anlamlarını küçük müdahalelerle ters yüz ederken, 2000 sonrası üretimlerinde daha çok alt kültürler, gündelik yaşam içindeki sıradışı ancak olağan görünen durumları mesele etti. Politik ve ironik bir yaklaşımla ürettiği çalışmaları, 1997 Uluslararası İstanbul Bienali'yle başlayıp 2007’de documenta’ya kadar birçok önemli sergide yer aldı. São Paulo Bienali (1998), Manifesta 4, Gwangju ve Setinye Bienalleri (2002), Art Night (2018)  sanatçının yer aldığı sergilerden birkaçı. Sanatçı, Almanya, İngiltere, Fransa, Güney Kore, ABD, Brezilya, Yeni Zelanda, İsrail, Hollanda, Danimarka, Montenegro, Bulgaristan, Romanya, Yunanistan ve Avusturya’da pek çok uluslararası sergide yer aldı. 1999’dan bu yana art-ist güncel sanat dergisinin yayıncılığını sürdürmekte olan Altındere, 2002 yılından beri küratöryel çalışmalar da yapmaktadır. 

"Fikirler suça dönüşünce"(2010),“Gerçekçi ol, imkânsızı talep et”(2007), ”Freekick”(2005), “Seni öldüreceğim için çok üzgünüm”(2003) sergilerinin küratörlüğünü yapan Altındere, 2011 yılında yayımlanan "101 Yapıt" ve 2007 yılında yayımlanan User’s Manual / Kullanma Kılavuzu: 1986-2006 Türkiye’de Güncel Sanat kitabının da Süreyyya Evren ile birlikte eş-editörüdür.

İnci Eviner Hakkında
Sanatçı çizimden yola çıkarak hazırladığı videoların, performatif ve ortaklığa dayanan uygulamaların iç içe girdiği çok katmanlı, geniş bir çalışma alanına sahip. İşleri çoğunlukla arzunun ve felaketin politikası, öznellik ve öznelliğin potansiyeli gibi kavramları ele alarak iktidarın özellikle kadın bedeni üzerindeki işleyişini zengin hayal gücüyle yeniden şekillendiriyor. Sanatçının video teknolojileri ve resim geleneği arasında kurduğu karmaşık ilişkiler farklı bir algılama biçimi öneriyor.

İşlerini dünya çapındaki kişisel ve karma sergilerde sunmuş olan Eviner’in davet edildiği başlıca sergiler arasında Sharjah Bienali (2017), Aichi Trienali (2016), İstanbul Bienali (2013 ve 2005), Selanik Bienali (2013), Asya Sanat Bienali (2013), Busan Bienali (2010), Şanghay Bienali (2008) ve Venedik Bienali (1997) bulunuyor. İşlerinin sergilendiği müzeler arasında ise Drawing Center, Philadelphia Sanat Müzesi, Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Massachusetts Güncel Sanat Müzesi, Palais des Beaux-Arts de Lille ve İstanbul Modern yer alıyor.

Sharjah Bienali Ödülü’nün (2017) sahibi Eviner, Headlands Center for the Arts (San Francisco, 2017), Rauschenberg Foundation (Florida, 2017), SAM Art Projects (Paris, 2010), Musée d’art contemporain du Val-de-Marne (Vitry-sur-Seine, 2009), Cité Internationalé des Arts (Paris, 2008) ile International Studio & Curatorial Program’de (New York, 2004-2005) misafir sanatçı programlarına katıldı. Eviner aynı zamanda Kadir Has Sanat ve Tasarım Fakültesi’nde öğretim üyeliği görevine devam ediyor.

 

SAHA Derneği
Kâr amacı gütmeyen bir sivil toplum kuruluşu olarak, çağdaş sanatı destekleme amacında birleşen bir grup sanatsever tarafından 2011 yılında kuruldu. Dernek, Türkiye çağdaş sanatının tanınırlığını ve bilinirliğini artırmak amacıyla, bu doğrultudaki projelere karşılıksız destek veriyor. Evrensel değerlere saygılı ve demokratik duruşuyla, Türkiye çağdaş sanatı için özgür bir “saha” oluşturulmasını misyon ediniyor.

 

www.saha.org.tr

facebook.com/SAHA-Dernegi

twitter.com/SAHA

instagram.com/sahadernegi/